Send oss en e-post!
Trykk på konvolutten.
..

Provosert vestibulodyni(PVD) kalles populært vestibulitt, også blant fagfolk.

Vestibulitt(Provosert vestibulodyni)/Vulvodyni er vårt spesialfelt

Storo og Nydalen Mensendieck Fysioterapi AS er et av få fysikalske institutter som har lang erfaring med behandling av vestibulitt/vulvodynia. Dette er en smertetilstand som rammer kvinner i alle aldre.

Smertene fremtrer i området rundt kvinnens ytre kjønnsorganer, dvs. området mellom kvinnens ben fra fremre bekkenben til endetarmsåpningen, og omfatter de ytre og indre kjønnslepper, klitoris og inngangen til vagina (kilde: oslo universitetssykehus)

Noen merker smertene kun ved samleie, andre har smerte kontinuerlig. Smertene beskrives som brennende, svie, sårhet, ømhet og irritasjon rundt skjedeåpning. I klinikken opplever vi at flere har gått opptil flere år på antibiotika el soppmedisin uten bedring av symptomer. Andre har gått fra å merke lite smerte til gradvis bli bare verre og verre uten å vite hvorfor. Ofte er samleie veldig smertefullt eller ikke mulig å gjennomføre.

Mistenker du vestibulitt/vulvodyni kontakt gynekolog for en vurdering. Vi har kontinuerlig samarbeid med privatpraktiserende gynekologer og med gynekologer ved sykehusene i østlandsområdet.

Årsaken til smertene er det foreløpig ingen klar konsensus rundt. Vår kliniske erfaring tilsier at årsakene kan være sammensatte. Det er derfor viktig at den fysikalske behandling utføres at erfarne fysioterapeuter som kan individuelt tilpasse behandlingen til den enkelte. Behandlingen har i første omgang fokus rundt bevisstgjøring bekkenbunnsmuskulatur, men omfatter også så mye mer enn bare dette!

I tillegg til individuell oppfølging tilbyr vi også egne bekkengrupper. Her flettes bekkenbunnstrening/bevisstgjøring sammen med tradisjonelle Mensendieck øvelser. Det vil også være tilrettelagt for avspenning og uttøyning.
Gruppetimene er tilrettelagt for de med smerter i bekkenbunn, samt for de som har stress og /eller analinkontinens i våre lokaler i Vitaminveien 6 på Storo

Ved Storo og Nydalen Mensendieck Fysioterapi AS har vi mangeårig erfaring innen diagnosen og vi er tre fysioterapeuter som jobber med kvinnehelse.

Ingrid Næss, over 20 års erfaring innen kvinnehelse. Våren 2013 ble masteroppgave med vulvodyni som tema avsluttet.

Jenny Toftner, jobber kun med kvinnehelse (sexolog utdannelse ved UiA 2013-2015)

Jeanette Wangberg, jobber med kvinnehelse og generell fysikalsk behandling

For ytterligere informasjon ta kontakt på tlf: 22 22 08 50

Her er lenke til en artikkel fra Dagens Medisin, les her>>>.

Ingrid Næss